Van az úgy.....

Úti-lapok

Úti-lapok

Amszterdam fényei

2019. február 06. - La Graciosa

Az elektromágneses spektrum 390 és 750 nanométer hullámhosszak közé eső része a fény, az emberi szem által érzékelhető elektromágneses sugárzás.

wp_20190114_17_18_56_pro_fenyek.jpg

A XVII század végéig Amszterdam sötét város volt, a közvilágítás ezután kezdett csak derengeni a szűk sikátorok között, ahol nyomor tanyák váltakoztak nemesi lakásokkal. Először gyertyákat, majd kis olajlámpásokat erősítettek a házak sarkaira, aztán 1579-ben rendeletet hoztak, hogy az amszterdami kocsmárosok akasszanak a kapujuk fölé olajlámpást. 1597-től pedig hivatásos lámpagyújtókat alkalmaztak a városban, de a gyenge gyertya és a kis olajlámpások még mindig kevésnek bizonyultak, hogy az éjszaka sötétjét legyőzzék. Végül 1669-ben egy festő, Jan van der Heyden benyújtott egy tervet Amszterdam város vezetőinek, az új közlámpa rendszerről és azt el is fogadták. Ettől kezdve a városban már tervszerűen jártak a lámpagyújtók, tisztították a kormos üveget, és a közvilágítás megfelelően fejlődött.

Ugorjunk az időben, kb. 350 évet, a fény mennyisége és a minősége elképesztő módon fejlődött a városban, sőt fesztivált rendeznek a tiszteletére. az Amszterdam Fényei Fesztivál egy olyan művészeti rendezvény a csatornák mentén, ahol a fény a főszereplő. A városban minden évben a sötét a téli hónapok felvidítására megszervezi a városvezetés ezt a csodálatos fesztivált. Felkérnek nemzetközi művészeket és kreatív stúdiókat, hogy izgalmas gyönyörű fényeket és meghökkentő világító installációkat telepítsenek a városban. Ezen a télen 16 különböző országból jöttek a művészek, hogy egy nagy szabadtéri kiállítást rendezzenek Amszterdam történelmi városrészében.

A VII. Amsterdam Light Festival 2018. november 29 - 2019. január 20. között került megrendezésre, A téma The Medium is the Message, A mű maga az üzenet. 29 db fényalkotásban gyönyörködhettünk 53 napig. A sötétség beálltával, 17.00 órától felragyogtak a csodálatos fények és megtöltötték tartalommal a fényinstallációkat, festményeket, ábrákat, szobrokat és kezdetét vette a fény kavalkád. A fény segítségével egyre változatosabb formákat, színeket és élményeket kaptunk a résztvevő kreatív művészektől. Sétáljunk most együtt a csatornák mentén, az alábbi térképen jól látható a fény installációk pontjai.

 PORTAM CIVITAS - Városkapu

A belga művész egy kísérteties, baljós titkokat őrző, kék és lila színekben világító úszó gótikus pavilont épített a Herengracht csatorna vízére. Peter Snijder által használt anyagok nem nehéz kövek és a hatalmas üvegtáblák, amelyekből ezek a hatalmas struktúrák épültek. A „PORTAM CIVITATIS” egy olyan törékeny szálak egyszerű szerkezete, amelyek az UV fények segítségével világítottak.

Szökőárban elsodort vagy árvízben elsüllyedt gótikus épület maradványai? Egy félig megépült katedrális valahol Európában a 1140 és 1500 évek között, mint Párizsban a Notre Dame, vagy Amszterdamban az Old Church? A részben elsüllyedt épület szerkezete méltóságteljesen lebegett a vízszínén. Egy gótikus templom 3D-s terve, mely némán és titokzatosan levitált a csatorna vízén a nagyvárosi környezetben. Peter Snijder fontosnak tartja, hogy az installációi megérintsék és ösztönözzék a néző képzeletét.

 ABSORBED BY LIGHT - Fény által lekötve

A brit Gali May Lucas és a Berlinben élő Karoline Hinz szobrai a csatornaparton, okostelefon-használókra jellemző lehajtott fejű alakok voltak. A kijelző erős fénye kísértetiesen világította meg a maszkszerű arcokat, melyek merevek, színtelenek, érzelem és mimika mentesek. A test fizikailag jelen van, de az elme valahol máshol jár, egy távoli virtuális világban. Ugye ismerős ez a koreográfia?! A művész az ülő alakok között a padon helyet hagyott nekünk, ezzel interaktivitásra késztet, kíváncsi, hogy milyen hatást gyakorol az installációja a nézőkre. Kíváncsi, hogy leülünk-e gyorsan megnézni az üzeneteinket.

A viselkedésünk újabb bizonyíték arra, hogy a fénynek elképesztően nagy hatása van az életünkre, mivel a telefon és a számítógép monitorjai ellenállhatatlanul világítanak az életünkben. Mobiltelefonunkat mindenhova magunkkal visszük, az ágyban, a WC-re, és evésnél, utazásnál is ott van a közelünkben. Ez a legfontosabb kapcsolati csatorna családunkkal, barátainkkal. A mobilunk segítségével megismerhetünk új embereket, akár a  világ másik felén is, akikkel ezúton könnyen fenn tarthatjuk a napi kapcsolatot. A telefonunkkal 24 órán keresztül hozzáférünk közösségi médiákhoz, alkalmazásokhoz, böngészőkhöz, ha új üzenet érkezik, azonnal elolvassuk azt. A művészek fájdalmasan tárják elénk, hogy egyre inkább az érzelemmentes, virtuális és felületes valóságban élünk.

 ACTION>REACTION 2.0

Sjimmie Veenhuis fiatal holland művész alkotása egy nagy digitális fal volt. A gombokat megérintve azok változtatták a fényüket. A jutalom pszichológiája, megnyomsz egy fizikai vagy digitális gombot és bekapcsolódik egy tv, kinyílik egy ajtó, felkapcsolódik a világítás a szobában stb. A gomb megnyomásával élményt kapunk, például digitális környezetben új üzenetek megnyitása, közösségi média csatornáihoz tartozása, ami társadalmi státuszunkat erősíti meg.

Sjimmie Veenhuis Action Reaction 2.0 alkotása egy nagy képernyőfal kb.1000 gombbal, melyek megnyomása után geometriai minták keletkeztek és különböző színekben világítottak. A nézők gombnyomásai által alakultak ki a különböző világító színes ábrák. A cél, hogy a néző működjön együtt a gombfallal, elkészüljön egy látványos világító ábra. Vajon ez egy játék vagy van egy rejtett rendszer a gombfal mögött?

AFTERREAL - Valóság után

Yasuhiro Chida japán művész alkotása felidézte bennem a karácsonyi csillagszóróval vagy a tüzes végű fahasábbal a levegőbe rajzolt ábrákat. A spanyol zseni, Picasso, a LIFE magazin látogatásakor 15 perc felkészülés után harminc alakot rajzolt a levegőbe, kentaurok, bikák, elevenedtek meg a sötétben, majd görög profilokat és a saját szignóját is a levegőbe rajzolta fénnyel. Gjon Mili a LIFE fotósa két kamerával fotózta a művészt a sötétben, majd elkészült a híres Picasso fényrajzai című fotósorozat.

LIFE magazine

Másodpercnyi töredékre az agyunkba kerültek a fényes szikrák képei, ahogy a csillagszóró vagy a tüzes fahasáb mozgott. Ez a különleges fényrajz jelenség állt Yasuhiro Chida japán művész „Aftereal” installációjának középpontjában. Egy parkban helyezték el a művet, ahol elég hely volt a sötétben UV fénnyel világító több száz rugalmas vezetéknek, melyeket motorok mozgattak lefelé és felfelé. Ezek a mozgó fénysávok együttesen alkották a rajzot. A művész megmutatta nekünk, hogy amit mi valóságnak hiszünk az csak egy illúzió, amit a szemünkkel és az agyunkkal hoztunk létre. Az okostelefon, a HD kamera és a VR szemüveg ellenére, a szemünk a világ legfontosabb médiuma, annak ellenére, hogy nem mindig megbízható. 

ALL THE LIGHT YOU SEE - Az összes fény, amit látsz

A fény a naptól kb. nyolc perc alatt éri el a földet. A fény egy másodperc alatt 300.000 km-t tesz meg azért, hogy elérje a szemünket és hozzon pillanatnyi információt egy távoli égitestről. De ez az információ más égitestről már csak múlt idő. Az amerikai interdiszciplináris művésznő, Alicia Eggert szójátékot is alkotott a fény le vagy felkapcsolásával, így állt össze a hármas, a Nyelv, az Idő, a Kép és a kapcsolat közöttük az Ember.

Az installáció neon reklámokra, feliratokra hasonlított, de a művész nem terméket vagy szolgáltatást akart eladni, hanem arra ébresztett rá bennünket, hogy vegyük észre, hatalmas mennyiségű fényőzön zúdul ránk mindenhonnan, és ez a rengeteg információ túlterhel bennünket. Ez egy mozgatható állvány, lehetett változtatni a helyét, és az információ mennyisége is módosult. Eggert fénybe írt költészetet és egy kis beavatkozással megváltoztatta a szöveg jelentését. A világító szöveg egy részét időnként kikapcsolta, így változatosabb az üzenet:

 All the light you see is past - Az összes fény, amit látsz az elmúlt, vagy All the light - Az összes fény. All the light is past - Összes fény múlt, vagy All the light you see -  Az összes fény, amit látsz………..

Ez egy olyan műalkotás,, amely arra figyelmeztet minket, hogy amit abban a pillanatban látunk már csak a múlt.

ANTENNA SUD - Antenna délen

Hollandiában is egyre kevesebb ágas-bogas antennát látunk a házak tetején, ezzel ellentétben Olaszországban, ahonnan Michela Bonzi fény tervezőnő is származik, ez szervesen hozzá tartozik az utcaképhez. Michela Bonzinak, aki városi környezetben fénnyel dolgozik, a mindennapi környezetének megszokott képét alkotják a tetőről az ég felé nyújtózkodó acél agancsok.

Az Antenna Sud fényinstalláció megalkotásához igazi televíziós antennákat hozott Amszterdamba, de most új a forma és új a feladat. A szobor formájú antennák rádióhullámok vétele helyett erős fényt sugároztak ki. Meglepetés és inspirálás volt a művésznő célja. "A kreatív agyam gyakran játszik a valósággal" nyilatkozta és ennek az ihletnek az eredménye a fényes posztmodern szerelvény. Rozsdás, használhatatlan antennákból, ámulatba ejtő műalkotás született. Játszott a valósággal egy városi környezetben, és így kaptak saját karaktert a villogó fényű antennák egy magas ház tetején. 

DESIRE - Vágy

A Desire UxU Studio alkotása vörös rúzsos telt ajkakkal szimbolizálta a vágyat és az érzékiséget. Ezt a szervünket használva lépünk kapcsolatba másokkal szavakkal, érintéssel, csókkal. Az ajkunk 10.000 idegvégződést tartalmaz, sokkal érzékenyebb, mint a kéz.

A húsos, telt ajak évszázadok óta múzsája a szobrászatnak, festészetnek és a zenének. A tajvani művészek az UxU Stúdióban is így jártak, megihlette őket.  Az IJ folyó úszóstégére, egy hatalmas telt vörös, fényajkat varázsoltak 15.000 darab kis piros LED lámpából. A kis lámpabúrák, mint megannyi idegvégződések a felszín alatt, vártak az ingerre.

De itt még nincs vége a fény és formajátéknak, oldalról nézve az ajak eltűnt és lüktető szívverést láttunk. Szántó Erzsi slágere a 60-as években is összekapcsolja ezt a két szervünket!

Ami szívemen, a számon,
Nekem ez a modorom,
Ami szívemen, a számon,
Tagadni sem akarom!...............

https://www.youtube.com/watch?v=3ZtBKNLzkdk

LIGHT WISH - Fénykívánság

Az OGE Group Fénykívánság című műve azt a pillanatot rajzolta az éjszakai égre, amikor a pitypang ernyői szétszóródtak a levegőben. A Herengracht felett, 20 darab, 2 méter magas óriás fénypitypang lebegett. A megalkotás egyszerű volt, fehér fényt használtak, ezek úsznak finoman, varázslatosan a csatorna felett. Nincs harsány szín, nincs erősen villogó fény, ezek nem illenének a törékeny pitypanghoz. Ez a költészet és az üzenet hatalma.

Az OGE Group fújt egy nagyot, kívánt sokat és szélnek eresztette a vágyait. Gaston Zahr és Merav Eitan szeretnek játszani a fénnyel, fent tartják az egyensúlyt öröm, komolyság, és szórakozás között. Az élet, és a fantázia inspirálja őket, fényköltők, a fény költészet mesterei. A közönség díjat ez az installáció kapta.

MIDNIGHT SUMMER DREAM - Nyár éji álom

A Teatro Metaphora nevű portugál művészeti csoport tagjai Madeira szigetén élnek és dolgoznak. Művészeti projektjeikben színházi elemeket is alkalmaznak. Most is színes, vidám eszközeikkel hívták fel a figyelmet az eldobott, hasznavehetetlen tárgyak újra alkalmazására. Ezzel szeretnék a társadalmat ösztönözni, hogy tekintsenek kreatívabban egy kiszuperált tárgyra.

A csoport tagjai 6-8 kg-os eldobott mosógépek dobjaiból készítettek a csatorna fölé színes, vidám lampionokat. A lógó fémlampionokat öt különböző fénnyel világították meg.  Nyolcvan darab régi mosógép dob született újjá. Ezek a mindennapi tárgyak másik megjelenést kaptak, díszítenek, ünnepi hangulatot varázsolnak a csatorna fölé. Ez a fény, szín, hangulat lenyűgöző. Lehet természetes vagy mesterséges kombináció, a fényművészet elragadó és múlhatatlan.

Mr. J.J. VAN DER VELDEBRUG - Mr.J.J. van der Velde híd

wp_20190114_17_03_05_pro_imi_hid.jpg

A holland művész, Peter Vink Amszterdam város fejlődésének egyik  szimbólumát választotta a fény installációjának telepítéséhez.  A Mr. JJ van der Velde híd 1992 épült, összeköti az Oosterdokseilandot és a NEMO épületet az IJ alagút felett. A keskeny híd két hosszú ívből áll. A hidat Jonas Jacob van der Velderől nevezték el, arról a személyről, aki a város általános terjeszkedéséért, az IJ alagút útvonalának meghatározásáért és gyorsított kivitelezésért volt felelős mint jegyző. A szamárhátívű híd szerény, könnyű, nyitott acélszerkezetű, azért, hogy ne akadályozza a város látképét. Vink ezt most átvarázsolta naplemente után egy fantasztikus, fényben pompázó, feltűnő műalkotássá.

wp_20190114_17_19_44_pro_nemo.jpg

A hajózási forgalomra alkalmas vonó híd, két gyalogos és kerékpáros ívből áll. A fény tervezés kiinduló pontja az ívvel harmonizáló neon háromszögek voltak. Ezek a háromszögek szerepeltek a híd tervrajzán a tervezés folyamatában. Most Vink fénylő neoncsövekkel visszaállította azokat a segédvonalakat, melyeket az építészek a tervezés során használtak, majd a tervezési folyamat végén töröltek.  A híd csontváza most kiegészült fényes, fehér fényű háromszögek vonalaival, melyek vakítóan világították meg a híd környezetét és a mozdulatlan ezüst víz tükörként reflektálta a fényt vissza.

Sötétedés után, Vink kiemelte a híd alakját és vonalait, megvilágítva és kiterjesztve őket a fesztivál idejére. A fényes geometrikus forma felnagyította a szerény hidat, és megnyitotta a városba látogatók számára a meglepetés fényhidat, elképesztő látványt nyújtva, hogy tudatosabban nézzünk körbe, ismerjük meg jobban a környezetünk rejtett csodáit.

PARABOLIC LIGHTCLOUD - Példa a fényfelhőre

Az ausztrál művészek Renzo B. Larriviere és Simone Chua egy színes világító lüktető felhőt alkotttak. Ez egy zseniális és technikailag elképesztő mű volt, melyben a változó színű és erősségű fényen keresztül mutatták be az emberi érzelmeket, haragot, vidámságot, szomorúságot, és boldogságot. A fények színei és erősségük folyamatosan változtak. Az ember színre és fényerősségre reagáló érzelmi reakcióit vették alapul. Több mint 1000 fénygömböt használtak, hogy a láthatatlan emberi érzelmeket láthatóvá tegyék és ez fordítva is működik, a nézőkben is kiváltottak érzelmeket.

wp_20190114_18_05_25_pro_zs.jpg

A fényerő és a szín váltakozása a Fibonacci spirál formáját, koreográfiáját követte. A fénygömbök színeit és erősségét a tenger élőlényeinek mintái ihlették, csigák, korallok, kagylók, medúzák. Ezek a fénylő gömbök újrahasznosított műanyag palackokból készültek.

SPIDER ON THE BRIDGE - Pók a hídon

A Reguliersgracht híd elején döbbenten álltam a világ legsikeresebb ízeltlábúja előtt, mely mindenhol megtalálható a sivatagoktól a sarkvidéki tundrákig, és itt az Amszterdami csatorna hídja fölött is. Átlagosan egy négyzetméteren 131 darab szövögeti a hálóját, és eddig 45 000 fajt tartottak számon, de most ez a szám eggyel megnőtt, mert felfedeztük az Amszterdam Fény Fesztivál óriás pókját. Szerencse, hogy nincs arachnofóbiám, nem iszonyodom a pókoktól, mert különben sikítva rohantam volna el az ellenkező irányba.

A hét tagú Groupe LAPS francia művészeti csoport filmeket, multimédiás és fény installációkat hoznak létre. A műveiket, installációikat városi környezetbe integrálják.  A fény, az idő és a fikció nagyon fontos alkotóelemei a munkájuknak. A LAPS csoport 80 darab kis fény pókból szerkesztette meg ezt a hatalmas ízeltlábút. A kis pókok 2 méter szélesek és LED-es csövekből készültek. Úgy programozták a fényeket, hogy úgy tűnjön, mintha a pókok mozognának, játékosan futnának, és ugrálnának. A híd felett függeszkedve olyanok voltak, mint a légi akrobaták. A pókok nem a legnépszerűbb szereplői az állatvilágnak, hálót szőnek, hogy csapdába ejtsék az áldozatukat Ez egy negatív jelenség, de másként értelmezve elkezdenek valami újat, kis lépésekkel egy nagy világhálót, információs szupersztrádát alkotnak. Szimbolizálhatta valaminek a kezdetét is ez a fény monstrum.

 STARRY NIGHT - Csillagos éj

A nagyvárosokban a fényszennyeződéstől nem látjuk a csodálatosan fénylő csillagokat az éjszakai égbolton. Manapság Vincent van Gogh sem kapna ihletet a milliónyi éjszakai csillogó csodától. A Starry Night vagyis Csillagos éjszaka című fény installáció Vincent van Gogh stílusában, mesterséges fénnyel visszavarázsolták a csillagos égboltot az amszterdami csatorna partjára. Ivana Jelic és Petrovic Pavle szerb művészek 1400 színes fénycsőből készítették el a fényfestményüket.

Az eredeti Csillagos éj című festmény, melyben vaskos spirálok tekeregnek a viharos éjszakában a New York-i Modern Művészeti Múzeumban látható. A festő az éjszaka vízióját 1889-ben festette, egy évvel a halála előtt. „Feltétlenül le akarom festeni a csillagos eget. Gyakran az az érzésem, hogy az éjszaka több színt rejt magában, mint a nappal, az éjjel intenzív ibolyalilával, kékkel és zölddel van tele.” írta testvérének Theonak. mikor idegösszeroppanással elmegyógyintézetben kezelték Arlesben. Vincent van Gogh életre kelt ragyogó csillagos éjszakai égboltja mindenkit elvarázsol, táncba hív, delejez. Egy rövid időre visszakaptuk a fényfestménnyel Vincent van Gogh csillagos éjszakáját, és rádöbbentünk, hogy mennyire hiányzik ez a éjszakai csillogó csoda a nagyvárosban.

 WAITING - Várakozás                   

Frank Foole holland fényművész mindannyiunk számára egy nagyon ismerős jelet varázsolt a házfalra. Azonnal felismertem a számítógépem vagy a telefon kijelzőjén oly gyakran megjelenő forgó kereket, ami türelemre int engem, mert másodperceket vagy perceket kell várnom betöltésre, frissítésre, pufferelésre vagy újraindításra. Ez a jel a számítástechnika világában a türelem logója Ez a szimbólum, ami fényrajzként megjelent a ház falán, közepében egy alakkal, persze ő is várt, majd elindult egy film, hogy ablakot pucolt egy női alak..........................

A.N.N.

Magyar résztvevői is voltak a 2018-as Amszterdam Fényei elnevezésű rendezvénynek. A csatorna fölé függesztett könnyű textilből készült felfújt fénycsövek az A.N.N., Koros Péter és Magyar Réka alkotása volt. A textilanyag nem idegen a művész párosnak, a Koros Design évek óta tervez sárkányokat és lebegő fényalkotásokat. Az A.N.N. készítésénél annyi drótot  használtak, amennyivel a földet kétszer körül lehetne tekerni.

wp_20190114_20_18_19_pro_ann3.jpg

Az installációjukban könnyen felismerhetőek voltak az idegsejtek találkozási pontjai, ahol az ingerület továbbítódik az egyik sejtről a másikra. Az A.N.N. egy mesterséges neutrális  hálózat, egy szoftver, ami az agyunk rendszerét másolja. a jeleket fogadja, korábbi tapasztalat alapján értelmezi, feldolgozza és tovább küldi.

wp_20190114_20_18_49_proann_1.jpg

Ez egy olyan folyamat, ami minden nap számtalanszor megtörténik velünk anélkül, hogy tudnánk róla.  A mobil telefonból ismert SIRI, az intelligens asszisztens és „tudásnavigátor” is egy jó példa az A.N.N. működésére.

wp_20190114_20_18_45_proann2.jpg

Ezek a pulzáló lüktető szintváltó fények, mint a szinapszisok, ingerület átvivők az idegpályák mentén, tökéletes megjelenítése a mesterséges vagy természetes agyi szoftvertevékenység folyamatának.

Virtuális sétánk végére értünk, ezek voltak a kedvenc fényalkotásaim a fesztiválon. Amszterdam fényei színekben, sugárzásban, formákban és huncutságban velem maradtak. Az az este a városban, olyan volt mint az az ital, amit a Sziget Fesztiválon egyszer ittam, mind a kettő Fény, és mind a kettőtől a lebegés állapotába kerülök.    

Találkozzunk a www.hollanding.hu-n!!!

Forrás: https://froot.nl/inspiratie/art/amsterdam-light-festival-2018-fotos/

https://amsterdamlightfestival.com/en/artworks

https://www.pablo-ruiz-picasso.net/photo-162.php

https://www.wikipedia.org/

A bejegyzés trackback címe:

https://szabozsuzsi.blog.hu/api/trackback/id/tr814376645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása