Van az úgy.....

Úti-lapok

Fietspad

2018. január 16. - La Graciosa

Egy férfi közlekedési balesetet okoz, és ügyvédhez fordul segítségért.
- Ha jól értem - mondja az ügyvéd -, azt kéne bebizonyítanunk, hogy a kerékpáros, akit elgázolt, 120 km/h-s sebességgel száguldott át a kereszteződésen, és a macska, ami ekkor szaladt át az úton, akkora volt, hogy akadályozta a látását.

Ez vicc, de az nem vicc, hogy az Accident Analysis & Prevention folyóirat szeptemberi számában megjelent egy cikk, amelyben írtak egy olyan kísérletről, amely során harminctól ötven éves autóvezetők reakcióit mérték meg különböző helyzetekben. A kísérleti alanyok fele rendszeresen kerékpárral közlekedik, a másik fele nem. A kísérlet eredménye egyértelműen az volt, hogy akik rendszeresen kerékpároznak, azoknak a reakcióik gyorsabbak, hamarabb reagálnak a váratlan közlekedési helyzetekre. Ez visszavezethető arra, hogy kerékpározva nagyobb figyelemmel vesznek részt a közlekedésben, így átülve a gépkocsiba biztonságosabban vezetnek.

wp_20171114_10_48_35_pro.jpg

Tehát kijelenthetjük, hogy biztonságosabban vezet az, aki rendszeresen kerékpározik, ezért Hollandia közlekedése sokkal biztonságosabb az átlagnál, tapasztalom is, mivel az itt élők már csecsemőként rendszeresen részt vesznek a közlekedésben.

 

wp_20171114_11_05_09_pro.jpg

De ehhez jelentősen hozzájárult a Hollandia évtizedek óta tartó követendő kerékpáros kultúrája, a kerékpáros úthálózat fejlesztése, kerékpárosok védettsége a közlekedésben, a kerékpárok biztonságos tárolása közintézmények, pályaudvarok stb. mellett.

wp_20171114_13_58_34_pro.jpg

Az alábbi fotón látható, hogy havazás után először a kerékpár utat takarították le, a gyalogos járdára csak később került sor.

wp_20171212_15_19_58_pro.jpg

Nem feladatom az országok összehasonlítása és kiértékelése, mégis most bemutatok egy érdekes párhuzamos történetet Magyarország és Hollandia kerékpár versenypályák között. Nemrég olvastam, hogy az évek óta pusztuló, 1896-ban épült Budapesti Millenáris velodrom kerékpár pályát hiába mentették a lebontástól a sport szerelmesei, a legújabb tervek szerint Nemzeti Korcsolyázó Központot építenek fel a helyére.

milenaris_2.jpg

A legkisebb fiam is volt nyári edzőtáborban egy hetet a velodromban, nem volt akkor gond az étvággyal. és az esti elalvással.

balazs_krp.jpg

A Budapesti Millenáris velodromban a sportfunkció megmarad, a 400 méteres ovális betonkörön az építkezés után korcsolyázni fognak a sportolók.

Budapesttől 1400 km távolságra lévő Apeldoornban, 1950 április 23-án épült meg Nyugat-európa első, kerékpár körpályája, ahol a lelkes kerékpárosok edzettek, versenyeztek.

wielerbaan-2-1024x834.jpg

Ez a pálya a De Adelaar egyesület tulajdonában volt, itt akár kétszáz néző is izgulhatott a versenyeken a leszegett fejű monoton köröző biciklistáknak. A város vezetői 1998-ban a lebontás mellett döntöttek, de a sportfunkció itt nem maradt meg. Az ovális pálya betonkör helyére 2001-ben egy hangulatos lakóparkot terveztek. Az éberebb lakók az éjszakai teliholdnál hallhatják az öreg Continental gumik monoton surrogását a betonon.

wp_20171212_13_14_27_pro.jpg

Nem maradt sokáig kerékpár versenypálya nélkül a város, 2008-ban a város másik végén megépült a modern többfunkciós, Omnisport nevű stadion, ahol világversenyeket is rendeznek.

omnisport_3.jpg

A hatalmas gyönyörű stadion egyik felében kerékpár pálya van, ahol versenyeket rendeznek, edzéseket tartanak és csütörtökön az amatőrök is beállhatnak körözni a profikkal.

omnisport2.jpg

A nézőtéren ötezer főnek van hely. A következő nagy nemzetközi verseny 2018.02.28-03.04. fedett pályás kerékpár világbajnokság lesz.

omnisport_1.jpg

A Omnisport másik felében különböző labdajátékokra alkalmas pálya van, kényelmes mobil lelátókkal. Nagyon népszerű és sikeres a helyi Dynamo egyesület röplabda csapata.

ropi.jpg

Ezenkívül a termek használhatók vásárokra, konferenciákra, különböző nyilvános rendezvényekre és kiállításokra. Az Omnisport egyik szárnya pedig bevásárló központként funkcionál.

omnisport_4.jpg

Két ország, két kerékpár pálya történet. Az ígéret szerint épül Budapesten egy nemzetközi versenyek megrendezésére is alkalmas úgynevezett „olimpiai” velodrom, és vidékre pedig az utánpótlás nevelésére koncentrálva terveznek három edzőcsarnokot. Legyen így!

Van az úgy, hogy Hollandiában Vasárnap Tilos Biciklizni!

Azért Hollandiában sem fenékig tejföl a kerékpár élet és van olyan kerítés, ami nem kolbászból készült. Az úgynevezett Bible belt nevű, az ország középső részén lévő sávban egyes fanatikus protestáns falvakban vasárnap tilos a kerékpározás is. Igen, ez is Hollandia! A Bible belt országrész kialakulásának a történelmi háttere a nyolcvan éves háború idejére vezethető vissza, amikor a spanyol hadsereg a protestánsokat a választás elé állították a megszállt területeken, katolikus hitre kellett áttérniük vagy el kellett menniük onnan. A protestáns hitükhöz ragaszkodók az ország középső részére menekültek és itt letelepedtek, messze a spanyol agresszoroktól.    

bible_belt.png

A Bible belt övezetben lakók még mindig szigorú vallási előírások szerint élnek, a hagyományos konzervatív értékeket képviselnek. De térjünk vissza azokhoz, akik vasárnap is vígan kerékpároznak, sőt még a nagy havazás idején is nyeregbe pattannak.

wp_20171212_13_18_51_pro.jpg

Gazella, Batavus és Sparta típusú eredeti holland kerékpárjaikon bátran billegnek a jégbordás úttesten. A Royal Dutch Gazelle kerékpár gyártó céget 1892-ben alapították, jelenleg 350 alkalmazottat foglalkoztat és évente 275.000 kerékpárt gyárt. A másik nagy piacvezető holland kerékpár gyártó cég a Batavus, amit 1904-ben alapítottak Heerenveenben, és az első két évben időmérőket és varrógépeket forgalmazott, majd következett a holland utca elengedhetetlen kelléke a kerékpár gyártása és forgalmazása.  Az első öngyártott Sparta kerékpár pedig 1920-ban készült el az Apeldoorn-i Hoofdstraat-ban és azóta is vezető márka a világon.

Paraszt bácsi biciklizik, megállítja a rendőr.
- Uram, meg kell bírságoljam, mert ittasan kerékpározik, nincs lámpája, laza a kormánya... 4000 forint a büntetése.
Erre elkezd nevetni a paraszt, a rendőr nem bírja szó nélkül és megkérdi:
- Hát most meg mit nevet?
- Mögöttem jön a Sanyi, de neki még biciklije sincs, ő mit fog fizetni....

Találkozzunk a www.hollanding.hu-n!!!

 

Forrás: Studio Csany, Wikipédia, Fortepan, De Wielerbaan van De Adelaar Foto H. Snelleman / CODA Beeldbank

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szabozsuzsi.blog.hu/api/trackback/id/tr8913580647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.