Van az úgy.....

Úti-lapok

Úti-lapok

Ajánlom magam

avagy történeteim a nagyvilágban

2022. szeptember 24. - La Graciosa

Ezek a történetek, a szereplők és a helyszínek dübörögnek, kiabálnak, sikoltoznak, vissza- visszatérnek minden órában, nap, hét, hónap......... Kérdezheted, hogy pszichológusnál jártam-e már? Válaszom nem, inkább kiírom őket magamból, elmesélem a történetüket neked, nektek. 

Az első könyvem a Dobókocka meséi, a gyerekeimnek írtam. Isaszegen lakunk és Budapestre jártunk vonattal iskolába,, dolgozni stb. Ismerve a MÁV tűpontos menetrendjét, hahaha, gyakran előfordult, késés, kimaradás, amikor reményt vesztve álldogáltunk a peronon a távolba kémlelve az érkező vonatot vagy a zsúfolt váróban egymás hegyén hátán ülve, vártuk a bemondást az érkező vonatról. Ezek az órák alkalmasak voltak a meseszövésre, Meséltem nekik, hogy a várakozási időt megkönnyítsem. Körbenéztem és amit éppen láttam magunk körül, ez adta az ötletet, a természet, az esőcsepp, a szél, a dacos gyerek. Ez lett a Dobókocka meséi, hat történet a természetről és a gyerekekről.

dobo.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Ad Librum kiadó, személyes történetek keretében jelent meg a második könyvem. Ez egy napló, 1986 január 13 kezdődik.a világ távoli városában Ádenben. Ez nem fikció, ez egy megtörtént esemény. Én vagyok a főszereplő. Van egy teljes blog bejegyzézem az ádeni események rövidített változata. Olvasd el azt is!

borito_kicsi.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ELŐKÉSZÜLETBEN van több izgalmas művészettörténettel kapcsolatos bünügyi novellám.  

 

Brüsszelt utcáit járva megindult a fantáziám. A  TITKOK A HEPBURN HÁZBAN avagy a gyilkosság sose rejtély csak az indíték pár hét alatt készült el. A helyszín ismert volt számomra, a szereplők innen, onnan a múltból és a jelenből. Ez volt az első találkozásom Mrs Mary Rozenthal-al, aki nem egy törékeny porcelán és nagy rajongójával, Jean Luc Duque felügyelővel.Vajon milyen titkokat rejt a Hepburn ház Brüsszel belvárosában? Mielőtt kapom a kommenteket, hogy a képen lévő ház nem a Hepburn ház, igen, a  képen  a Stoclet palota robosztus, szigorú és titkokat örző épület látszik.

hepburn_haz.jpg

 

 

 

 

 

 

 

A második krimit szintén Brüsszel inspirálta, a címe AZ ARANYHAL UTOLSÓ TÁNCA avagy csak kevés embernek van képzelőereje a valósághoz  Ennek a történetnek a megírása könnyebben ment, kellett egy nagy terasz minden este egy pohár behűtött chardonnay. Azért nincs összefüggés az írás és az alkoholizmus között! Brüsszel felett, egy teraszon üldögélve a fantáziám beindult, és onnan csak egy lépés volt írni, írni, majd mellém ült Mary Rozenthal kezében egy pohár hideg chardonnay.és együtt hallgattuk a város hangjait.   

aranyhal.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 A harmadik történetem motiválója a Miért is ne lehetne? gondolatom volt. A KRUMPLIT HÁMOZÓ KÉZ avagy a bűnnek hosszú az árnyéka egy olyan izgalmas történet, mely bármikor előfordulhat a műtárgy piacon. Vajon Mary Rozenthal megoldja? Bármikor felröppenhet a hír,, amire a műgyűjtök és a művészettörténészek fájdalmasan felszisszennek.. 

van_gogh.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

A negyedik történet ebben a kötetben a MESSZIRŐL HALLATSZIK A KOOKABURRA HANGJA avagy  Fluctuat nec mergitur - A hullámok dobálják, de nem süllyed el, Mary Rozenthal viharos tengeren evez. A zenei jogdíj billiós üzlet annak, aki megkaparintja. De vajon ki az aki megszerzi? 

7d9b6399b9f00c62e76ad762f2bafa78.jpg

Szardínia mítoszok és legendák 5.

kep_6.jpg

A sziget keleti oldalán van a Golgo fensík, ehhez közel Baunei város, ahol nagyon népszerű a bokrokban megbújó, vérszomjas Scultone vagyis európai sárkány meséje.  A legenda szerint ezen a fensíkon élt egy hatalmas, rücskös, pikkelyes, bűzt okádó  sárkány, aki úgy ölte meg az embereket, hogy aki a szemébe nézett az örökre kövé dermedt. A sárkányt csak az évente feláldozott fiatal szűzlányok nyugtatták meg. Valószínüleg nincs rokonságba a mi Süsünkkel aki kedélyesen köszöntette az arra járó  lovagot: Üdvözöllek dícső lovag, szép a ruhád, szép a lovad!….. na jó ebből elég, hallom énekelni a szoba másik feléből Bodrogit! De mi a happy end? Szent Péter éppen arra járt, és találkozott egy keservesen síró lánnyal, aki a következő áldozata lett volna a sárkánynak. A bátor Petya persze ezt nem hagyhatta és megígérte a városlakóknak, hogy megöli a sárkányt, ha építenek egy templomot. A sikeres alku után a fensíkon találkozott Petya  a bűzlő, agresszív szűz lányokra vágyó sárkánnyal, akit a farkánál fogva (hol máshol?)  megragadott majd rázta, rázta míg megnyílt a föld a lába alatt, mint egy fotocellás ajtó és a hős Petyánk ledobta a szörnyeteget a mélybe, egyenesen le a pokolba. A Su Sterru nevű barlang az a hely, ahova a sárkányt ledobta és ma látogatható ez a hely, csak szűzlányokkal óvatosan, nehogy megint  előcsalogassuk a kéjsóvár sárkányt!  

 

 kep_7.png

Mi volt előbb a tyúk vagy a tojás? Mi volt előbb az ördög nyerge, ez a sajátos sziklaképződmény vagy a kénköves bűzt árasztó patás? De kezdjük az elején, Golfo degli Angeli, az angyalok öblénél született a legenda a Sella del Diavolo vagyis az ördög nyerge sajátos sziklaképződményéről. A helyiek szerint az arra járó Lucifert teljesen elbűvölte Cagliari város szépséges tengerpartja, ami Algherotól 245 km majdnem 3 óra távolságban van. A pokol ura elképesztő hatalom mámorában úgy döntött, hogy megszerzi ezt az öblöt. De Isten szeme mindent lát, így hamar lebukott Lucifer, mint illegális területfoglaló és engedély nélkül építkező. A jó Isten egy csapat angyalt küldött, hogy megalkadályozzák Lucifert a tevékenységében. Egymásnak feszült a jó és a rossz, de hol a csúf? Ja, az más! Ez nem western! Lényeg, hogy a csatából az angyalok kerültek ki győztesként, és Lucifer megalázó vereséget szenvedett. A sziklaképződményről pedig azt tartják, hogy a harc végén az angyalok Lucifert felülről odavágták a sziklához. Az öböl Angyal nevet kapott és állítlag a városlakók között sok az álruhás, rejtőzködő angyal, ők védik az öblöt az ördög tervétől. Remélem sikerül nekik!

A legendáknak ennyi, a köv. téma valami közös Szardinia és Korzika jelkép rendszerében.

 

 

Szardinia mítoszok és legendák 6.

Zászlók

 

kep_7.jpgA következő legenda a négy mór fejről szól, melyeket a sziget zászlaján látunk. Egyenlőre két eredetmítosza van a zászlónak, de bármikor felbukkanhat újabb sztori, van az az Unicum mennyiség, ami megindítja a legenda gyártó gondolatokat. De addig csak ezt a két legendát írom le.

A spanyol szerint a mórfejes címert I. Aragóniai Péter adományozta a szigetnek, az 1096-os alcorazi csata emlékére, ahol Szent György, fehér alapon vörös kereszttel, négybe szelt pajzzsal sietett az aragóniaiak segítségére a mórok ellenében. Ez a keresztes hadjáratok ideje, amikor a vörös vagy feketekeresztes zászlókat gyakran lobogtatta a szél Európában. A győztes ütközet után csak az ellenség, a négy mór király levágott feje maradt a alcorazi pályán. Eddig a legenda, de tény, hogy 700 évig a mórok az ibériai félszigeten, illetve az egész Földközi-tengeren uralkodtak, profiljuk bevésődött a történelembe.  

A másik legenda, no ott már bekavar a Vatikán is, a zászlót VIII. Benedek pápa adományozta a pisaiaknak, akik 1017-ben a szaracén veszedelemtől megmentették Szardínia szigetét. Persze a Vatikán nem önzetlenségből küldte a szigetre a pisai csapatokat, hanem a győzelem esetén az ottani bányák felügyeletének további megtartásáért.

A sziget függetlenségi törekvéseinek évszázadok óta a jelképe a négy mór pasi, pénzérmén, pecséten stb. Volt már szakállas, turbános, csukott szemű, a fehér bandala homlokon vagy a szemükre húzva, és mutattak jobb vagy bal profilt is.

utolso.jpg

 

 

Végül Szardínia 1952-ben autonóm státuszt kapott, majd 1999-ben a zászló is a mai formáját megkapta, most jobbra néz, nyitott a szem, nincs letakarva, optimistán tekintenek előre. Az én véleményem, hogy ha Szardinián sokáig tart a Covid karantén akkor a szárdok a szájukra húzzák a bandalát, mint egy szájmaszk és akkor a régi zászlónak annyi.

 

 

Szardínia mítoszok és legendák 4.

 

kepcapo1.jpg

 

 

A Capo Caccia sziklaszirt, Algherotól 25 km-re van . Hajókirándulást is szerveznek a sziklához, és aki vállalja a gyilkos lépcsőzést, felérve gyönyörű naplementében gyönyörködhet. A jó öreg Platon említi, hogy Heraklész oszlopain túl fejlett civilizáció volt. Az ott élő emberek sokkal magasabb rendűnek tekintették magukat az Isteneknél, mert fejlettebb volt a technológiájuk, a társadalmifejlődésük. Ezért az arrogancia miatt az Istenek egy nap és egy éjszaka alatt elpusztították Atlantist. De hol volt az Atlantisz? Az egyetlen támpont a Heraklész oszlopok, amelyeket gondolják Gibraltárban is. De több elmélet szól amellett, hogy a Szicilia-szorosban voltak a Herkules oszlopok és Szardinia szigetére teszik az elveszett civilizációt, amit egy szörnyű szökőár vagy egy vulkáni robbanás, vagy meteorit becsapodás elpusztított. Platon szerint az Atlantisz kb Kr.e. 10.000 évvel ezelőtt létezhetett, és persze a filozófus és iskola alapító kihasználta a történetet és a politikai utópián kívül egy kis erotikát is csempészett a legendába. Szerinte Poszeidon szigete volt Atlantisz, ahol a tenger istene Létóval szerelembe esett és huncutkodásuk eredmény volt Atlasz. Ő az aki büntiből azóta is a vállain tartja a világot! De vissza e legendához, mit mesélne nekünk ez a szikla, ha beszélni tudna? Mi lenne, ha visszamennénk a múltba, kb.10.000 évet? Mi venne körül bennünket a Capo Caccia tetején? Itt sűllyedt a mélybe az elveszett birodalom? A következő pedig Who is f,,,,,,,king Sardus Pater?   

A felfelé vezető út: 

 capo_2.png

 

 

 

 

Mr. Imre Precíz szólt, hogy helyesen kellene írni vagyis Who the f…. is Sardus Pater! Igaza van, most legalább tudom, hogy végig olvasta!

 

kep_5.png 

A szigeten hanyatlásnak indult a nuragikus kultúra, a női természetet képviselő istenek imádása csökkent, akkor a legenda szerint a szigetre érkezett egy hős, Sardus Pater. Őhozzá köthető Szardinia alapítása. Ez a pasi új civilizációt hozott a szigetre, az addigi női dominancia csökkent, egyre inkább patriarchális társadalmi berendezkedés alakult ki, amit a törzsi háborúk és a főniciaiak gyarmatósítása tettek indokoltá, mivel  harcok miatt egyre jobban a férfiakra tevődött a figyelem, a harcosokra és tengerészekre akik bátran szembeszálltak az ellenséggel. Sardus vagy Sardó, Herkules fia volt és Sardo görög városból érkezett a szigetre, hogy koloniát építsen. Az Antas templomot az ő tiszteletére építették Algherotól 172 km-re a nyugati parton.  Sardus Pater legendához tartozik Bosa város is, amelyet alapított Calmedia, felesége vagy lánya? nem tudjuk. Ez a város 52 km-er távolságra van Algherotól, a nyugati parton. Ebben a városban minden megtalálható egy helyen, középkori városközpont, Serravalle lovagvár és a Temo folyó, az egyetlen hajózható szardíniai folyó. A következő legenda igazi csemege lesz, sárkányról, szűz leányokról és hős megmentőről szó

 

 

Szardínia mítoszok és legendák 3.

kep3.png

 

A képen látható szobrok a Mont’e Prama Giants, az Óriás szobrok. Ezeket a gigantikus emlékeket 1974-ben egy kecskepásztor, sziklák között bolyongva talált meg. Az esti félhomályban először egy faragott fejet, törzset majd lábszárakat látott meg a bozotosban. A felfedezéstól ijedten először azon agyalt, hogy csak hallucinál, a  keresztlánya családjától kapott  vörösbortól, de aztán arra is gondolt, hogy a sok mekegéstől ment el az esze. Végülis az éjszakát nyugodtan töltötte az óriásszobrok mellett hortyogva, majd reggel másnaposan, mert volt vörösbor lefekvéskor, és  eszeveszetten rohant a műemléki hivatalba bejelenteni a szobrokat. Ezek a magas kőszobrok újabb bizonyítékok voltak arra, hogy a szigetlakók között óriások is éltek, akik megbecsült, tiszteletre méltó tagjai voltak a sziget társadalmának. Magasságuk miatt fontos rangot kaptak a hierarchiában, harcosok, vagy íjászok lehettek.  A régészek azóta is törik a fejüket, hogy az addig ismert nuragiai kis méretű bronzfigurák mellé hogy kerültek a langaléta szobrok. Vajon a vikingek lélekvesztő csónakjaikon idáig elhajóztak? Erre tudna a DNS térkép választ adni! Mert nem mese ez gyermek, vagy mégis?  Elbúcsúzunk a Liliputiak és az Óríások mitoszaitól, Gulliver tovább kalandozik a mitoszok és legendák világában. A következő történet a ókeresztény világba vezet, egy ókori mee too lesz

 

 

kep4.jpg

 

A legenda Santa Cristináról és a kútról szól. Szardinia szigetén kb 70 nuragikus korban épített kút található. A Santa Cristina kút Oristano közelében, 96 km távolságra Algherotól, az óriássírok, a Sinis félsziget írányában található.

Több elmélet is született a kutakkal kapcsolatban, a tudósok csillagászati obszervatóriumra gondolnak, de vannak akik termékenységi kultusszal hozzák kapcsolatban, van véresebb teória is, ami szerint áldozati gödrök voltak. A csillagászati obszervatóriumot az igazolja, hogy a két napéjegyenlőség idején a  forrás felületén tükrözödik a napfény, és állítólag ilyenkor az árnyékok fejjel lefelé látszódnak a falon, és 18 évente a holdfény is bejut a kút mélyére. Az a szegény lányka szépségével felkeltette egy ádáz férfi mohó vágyát. A pasi üldözőbe vette, hogy megkaparintsa magának, kergetőztek hegyen-völgyön át Oristano környékén.  Christina menekülés közben erős hitében bízva imádkozott, jó futó volt, bírta szusszal! A csoda persze bekövetkezett, és egy alagut nyilt meg a lába előtt. A lánynak sikerült a mélyben elrejtőznie az üldözője elől. A lényeg, hogy a csávó fülét, farkát behúzva elkullogott. Christinát később szentté avatták, majd falut, és templomot építettek a tiszteletére. A gyerekszoba mélyén ki ne álmodozott az elsüllyedt Atlantisz csodálatos világáról?! Talán holnap megfejtjük a rejtélyt?       

kep5.jpg

Szardínia mítoszok és legendák 2.

kep1.png

Igen, tündérek léteznek és léteztek! Szardínia sem kívétel. A misztikus Domus de Janas vagyis Tündérek házai a bizonyítékok erre. Ezek a tündéri lények 25 cm magasak, csinosak és roppant előkelőek voltak. A képen látható sziklaképződményben éltek a pre-nuragikus időkben. Nem elírás, a pre-nuragikus korszak Szardínia szigetén a barlanglakó periodus. Egyébként a Nuragic kultúra Kr.e.XVIII századig az első bronkorban jelenik meg, és Szardíniára jellemző. De térjünk vissza a kis tündéri lényeinkre, akik hangulatuktól függően kedvesek, vagy őrültek voltak,  akik megsegítették az embereket, vagy éppen szégyent hoztak a szigetlakókra. A legendákhoz híven, legyen az Mátyás király vagy Robin Hood vagy Rózsa Sanyink, igen, ők is a kapzsi embereket büntették, a becsületeseket pedig megsegítették. Gondolhatjuk, hogy nem voltak ezért hosszúéletűek, nem volt nagyon népszerű a tevékenység itt Szardínia szigetén sem. Miután eltüntek innen, az üressé vált “tündérházakba” temetkeztek a szigetlakók. Ezek a kis sziklalukak, oduk Olbiától délre, Galtelli falunál tekinthetők meg. Ha voltak mini lények a szigeten, akkor óriások is éltek itt, jing és jang, na erről szól következő rejtély.

 

 

 kep2.png

Még mindig a nuragikus korszakba tart az időutazásunk, ennek a történelmi korszaknak rejtélyes emlékeit, titkait tovább kutatva találtam rá az Óriássírokra, melyek a Sinis félszigeten borzolják a látogatók idegeit. A sziget nyugati partján van ez a félsziget, csücskében a Capo San Marco nevű hely, kb 100 km Algherotól. Ide építették az óríás szigetlakók a sírjaikat. A faragott kövek 4 méter magasak, több tonna a súlyúk. A bátor látogató belépve a sírba, egy belvárosi polgári lakás belmagasságára csodálkozhat rá, minimum 3 méter. De nem csak a kövek mesélnek, hanem az itt talált nagy méretű csontok is. A legenda szerint az emberek előtt voltak a szigeten az óriások és nem haltak ki, hanem a szigetlakók között rejtőzködve élnek tovább. Ez egy tipikus rosszgyerek ijesztgetős mitosz. De az építkezés, a hatalmas kövek mozgatása tiszteletet ébreszt a szigetlakók iránt, akik az akkori eszközökkel ezeket a hatalmas kőtömböket megmozgatták, faragták. A világ másik pontján lévő 887 darab Moai kőszobor a Húsvét szigeteken is hasonló, melyeknek az átlagmagasságuk 4 méter, a legmagasabb kőfej 20 méter, de nem készült el. Vajon miért? De ez egy másik rejtély, a világ másik oldalán, oda most nem utazunk! Ma a szardiniai Óriássírokról meséltem, legközelebb pedig ezeknek az óriásoknak a szobrai következnek.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szardínia mítoszok és legendák 1.

A hosszú élet titka!

A New York Times többszörös bestseller-írója Dan Buettner öt olyan helyet jelölt meg a világon, az úgynevezett kék zónákat, ahol szemtelenül és bosszantóan magas életkort élnek meg az ott lakók. Japánban-Okinawa, Costa Ricában-Nocoya, Görögországban-Ikaria, Kaliforniában-Loma Linda és a mi cél szigetünk Szardínia is. Ez persze nem azt jelenti, hogy ha most gyorsan odaköltözünk, akkor puff, már túl vagyunk a 100-on, mert kell hozzá egy M26 marker egy ritka genetikai tényező, ami a rendszeres és megszokott életvitel folytatása esetében, mint halászat, vadászat, saját termesztésű termények biztosítható, az étkezésben bőséges tej sajt termékek, többek között a magas omega-3 zsírsavtartalmú híres pecorino sajt, friss kertben szedett zöldségek és hús, hal csak ünnepnapokon, de ne csak együnk, hanem igyunk is, mondta az öreg Kiss, hosszú élet receptjéhez tartozik a gyakori és mérsékelt borozgatás  a helyi grenache szőlőből készült Cannon di Sardegna 1-2 pohárral, amit egy hosszú séta kövessen, irány a család, látogassuk meg a rokonokat, és a depresszióra hajlamosakat is jobb kedvre derítjük, ha vörös fejjel dülöngélve megjelenünk 1-2 pohár bor után az udvarukba, majd egy két viccet elsütve hangosan röhögni, nevetni, kacagni, kuncogni, vihogni, kacarászni, hahotázni kezdünk addig, amig valaki a péklapáttal fejbe csap, Eddig tartott a hosszúélet titka, ami nem is olyan hosszú élet. 

Mitoszok, legendák és rejtélyek Szardínián is vannak, keresgéltem egy kicsit, és ha nem tiltakoztok, akkor szívesen megosztok veletek mindennap egy szardíniai rejtélyt, mítoszt, legendát.

3373687c9f59da659f9bebd69b83f0a8.jpg

 

Az első és a leghíresebb a Nóra sztéléje, ie. 8 század. És máris itt egy csavar. Nóra nem egy vérszomjas történelmi nőszemély, hanem egy fontos főniciai város, majd pun és római gyarmat volt. Mi a szöveg rajta? Mese a hősről, aki túl élt egy vihart, majd megérkezett a szigetre és új várost éppített? Vagy ima, amelyben köszönetet mondanak az új templom szentelésénél? Vagy a kor harcosainak egy ókori felirata?  Az biztos, hogy ez az első dokumentum ahol Szardjnnia SRDN név megjelenik. Hogy került ide? Miért építették be a pólai Sant’Efisio templomfalba? Rejtély, mitosz, legenda!. 

 

 

 

 

 

A ruha megteszi az embert......

Hipszterek és muszlimok

Rotterdamban 2018 tavaszán ért véget egy négy éve tartó izgalmas vándor fotóprojekt. Shirin Mirachor a kiállítás kitalálója a vallás, a sztereotípiáka és az identitás kapcsolatát vizsgálta. Az általa rendezett  Hipszter - Muszlim című fotóprojekt és kiállítás játékos, könnyed módon kívánta bemutatni az emberi előítéleteket. Amszterdamban, Antwerpenben, Brüsszelben és végül Rotterdamban láthatták az érdeklődök a kiállított fotókat.. A fotókkal az alkotók provokálták a látogatókat, hogy nézzenek a szakáll alá. Például a brüsszeli kiállítás helyszínét szimbolikusan választották ki a rendezők, arra a területre esett a választás, ahol egy csatorna jelzi Brüsszel és a hírhedt Molenbeek közötti határt. Ezt a városrészt tartják Európa dzsihád fővárosának, a madridi bombatámadás egyik elkövetője innen származott illetve Mehdi Nemmouche, aki megtámadta a brüsszeli zsidó múzeumot is élt itt egy ideig.

A muszlimok és a hipszterek gyakran ugyanazon a környéken élnek, mint amilyen az Amszterdam-Nyugat vagy a Borgerhout. Keresik-e vajon egymás társaságát? Hogyan néznek a társadalomra? Vannak-e hasonlóságok vagy különbségek közöttük? Shirin Mirachora ezzel a kiállítással szerette volna előmozdítani az emberek közötti beszélgetést ebben a témában. A projekt több, mint egy egyszerű fotókiállítás, ahol a képeken egymás ruháit hordják a modellek.

Tjeerd hipszter, Qasim muszlim, mindketten szakállt viselnek, de ezen kívül nincs több hasonlóság közöttük. Cseréljük meg a ruháikat, lássuk milyen reakciót vált ki!

A képen muszlimok és hipszterek ugyanabban a ruhában vannak, mint ahogy a fotóstúdióba érkeztek.

A férfiak felcserélték a ruháikat, a muszlim felvette a hipszterét és fordítva.

"Remélem, hogy amikor az emberek látnak engem a képen, azt gondolják: milyen felületes és felszínesen az a véleményalkotás, ami csak a ruhán alapul. Amikor valaki megcseréli a ruháit, akkor a vélemény is megváltozik. Remélem, hogy az emberek ezek után tudatosabban kezelik az előítéleteiket. " mondta Tjeerd a hipszter, az első képen szereplő férfi. 

A szakáll viselet nagy divat az egész világon, a modern férfiassághoz kapcsolódik, de ennek ellenére a konzervatív gondolkodóknál ez összekapcsolódik a muzulmánokkal, és a terrorizmussal.

Ali és Jan

Ayoub és Bas

Francesco és Abderrahim

Peter és Hicham

Zen és Yassin

A kiállítás záró estéjén a rendező és a vendégek az identitásról, együttélésről, előítéletről, toleranciáról beszélgettek. A kiállítás célja az volt, hogy látogatókban elindítson egy folyamatot. Ne csak azt mondják majd a képek láttán „Nézd milyen vicces, ruhát cseréltek a modellek.", hanem megvizsgálják az identitásról, előítéletről alkotott fogalmukat.

Forrás: http://doyougetme.world/hipstermuslimproject/

Fotók: Kasimir Szekeres, Get Me, Willem Sluyterman van Loo

 

 

 

Amszterdam fényei

Az elektromágneses spektrum 390 és 750 nanométer hullámhosszak közé eső része a fény, az emberi szem által érzékelhető elektromágneses sugárzás.

wp_20190114_17_18_56_pro_fenyek.jpg

A XVII század végéig Amszterdam sötét város volt, a közvilágítás ezután kezdett csak derengeni a szűk sikátorok között, ahol nyomor tanyák váltakoztak nemesi lakásokkal. Először gyertyákat, majd kis olajlámpásokat erősítettek a házak sarkaira, aztán 1579-ben rendeletet hoztak, hogy az amszterdami kocsmárosok akasszanak a kapujuk fölé olajlámpást. 1597-től pedig hivatásos lámpagyújtókat alkalmaztak a városban, de a gyenge gyertya és a kis olajlámpások még mindig kevésnek bizonyultak, hogy az éjszaka sötétjét legyőzzék. Végül 1669-ben egy festő, Jan van der Heyden benyújtott egy tervet Amszterdam város vezetőinek, az új közlámpa rendszerről és azt el is fogadták. Ettől kezdve a városban már tervszerűen jártak a lámpagyújtók, tisztították a kormos üveget, és a közvilágítás megfelelően fejlődött.

Ugorjunk az időben, kb. 350 évet, a fény mennyisége és a minősége elképesztő módon fejlődött a városban, sőt fesztivált rendeznek a tiszteletére. az Amszterdam Fényei Fesztivál egy olyan művészeti rendezvény a csatornák mentén, ahol a fény a főszereplő. A városban minden évben a sötét a téli hónapok felvidítására megszervezi a városvezetés ezt a csodálatos fesztivált. Felkérnek nemzetközi művészeket és kreatív stúdiókat, hogy izgalmas gyönyörű fényeket és meghökkentő világító installációkat telepítsenek a városban. Ezen a télen 16 különböző országból jöttek a művészek, hogy egy nagy szabadtéri kiállítást rendezzenek Amszterdam történelmi városrészében.

A VII. Amsterdam Light Festival 2018. november 29 - 2019. január 20. között került megrendezésre, A téma The Medium is the Message, A mű maga az üzenet. 29 db fényalkotásban gyönyörködhettünk 53 napig. A sötétség beálltával, 17.00 órától felragyogtak a csodálatos fények és megtöltötték tartalommal a fényinstallációkat, festményeket, ábrákat, szobrokat és kezdetét vette a fény kavalkád. A fény segítségével egyre változatosabb formákat, színeket és élményeket kaptunk a résztvevő kreatív művészektől. Sétáljunk most együtt a csatornák mentén, az alábbi térképen jól látható a fény installációk pontjai.

 PORTAM CIVITAS - Városkapu

A belga művész egy kísérteties, baljós titkokat őrző, kék és lila színekben világító úszó gótikus pavilont épített a Herengracht csatorna vízére. Peter Snijder által használt anyagok nem nehéz kövek és a hatalmas üvegtáblák, amelyekből ezek a hatalmas struktúrák épültek. A „PORTAM CIVITATIS” egy olyan törékeny szálak egyszerű szerkezete, amelyek az UV fények segítségével világítottak.

Szökőárban elsodort vagy árvízben elsüllyedt gótikus épület maradványai? Egy félig megépült katedrális valahol Európában a 1140 és 1500 évek között, mint Párizsban a Notre Dame, vagy Amszterdamban az Old Church? A részben elsüllyedt épület szerkezete méltóságteljesen lebegett a vízszínén. Egy gótikus templom 3D-s terve, mely némán és titokzatosan levitált a csatorna vízén a nagyvárosi környezetben. Peter Snijder fontosnak tartja, hogy az installációi megérintsék és ösztönözzék a néző képzeletét.

 ABSORBED BY LIGHT - Fény által lekötve

A brit Gali May Lucas és a Berlinben élő Karoline Hinz szobrai a csatornaparton, okostelefon-használókra jellemző lehajtott fejű alakok voltak. A kijelző erős fénye kísértetiesen világította meg a maszkszerű arcokat, melyek merevek, színtelenek, érzelem és mimika mentesek. A test fizikailag jelen van, de az elme valahol máshol jár, egy távoli virtuális világban. Ugye ismerős ez a koreográfia?! A művész az ülő alakok között a padon helyet hagyott nekünk, ezzel interaktivitásra késztet, kíváncsi, hogy milyen hatást gyakorol az installációja a nézőkre. Kíváncsi, hogy leülünk-e gyorsan megnézni az üzeneteinket.

A viselkedésünk újabb bizonyíték arra, hogy a fénynek elképesztően nagy hatása van az életünkre, mivel a telefon és a számítógép monitorjai ellenállhatatlanul világítanak az életünkben. Mobiltelefonunkat mindenhova magunkkal visszük, az ágyban, a WC-re, és evésnél, utazásnál is ott van a közelünkben. Ez a legfontosabb kapcsolati csatorna családunkkal, barátainkkal. A mobilunk segítségével megismerhetünk új embereket, akár a  világ másik felén is, akikkel ezúton könnyen fenn tarthatjuk a napi kapcsolatot. A telefonunkkal 24 órán keresztül hozzáférünk közösségi médiákhoz, alkalmazásokhoz, böngészőkhöz, ha új üzenet érkezik, azonnal elolvassuk azt. A művészek fájdalmasan tárják elénk, hogy egyre inkább az érzelemmentes, virtuális és felületes valóságban élünk.

 ACTION>REACTION 2.0

Sjimmie Veenhuis fiatal holland művész alkotása egy nagy digitális fal volt. A gombokat megérintve azok változtatták a fényüket. A jutalom pszichológiája, megnyomsz egy fizikai vagy digitális gombot és bekapcsolódik egy tv, kinyílik egy ajtó, felkapcsolódik a világítás a szobában stb. A gomb megnyomásával élményt kapunk, például digitális környezetben új üzenetek megnyitása, közösségi média csatornáihoz tartozása, ami társadalmi státuszunkat erősíti meg.

Sjimmie Veenhuis Action Reaction 2.0 alkotása egy nagy képernyőfal kb.1000 gombbal, melyek megnyomása után geometriai minták keletkeztek és különböző színekben világítottak. A nézők gombnyomásai által alakultak ki a különböző világító színes ábrák. A cél, hogy a néző működjön együtt a gombfallal, elkészüljön egy látványos világító ábra. Vajon ez egy játék vagy van egy rejtett rendszer a gombfal mögött?

AFTERREAL - Valóság után

Yasuhiro Chida japán művész alkotása felidézte bennem a karácsonyi csillagszóróval vagy a tüzes végű fahasábbal a levegőbe rajzolt ábrákat. A spanyol zseni, Picasso, a LIFE magazin látogatásakor 15 perc felkészülés után harminc alakot rajzolt a levegőbe, kentaurok, bikák, elevenedtek meg a sötétben, majd görög profilokat és a saját szignóját is a levegőbe rajzolta fénnyel. Gjon Mili a LIFE fotósa két kamerával fotózta a művészt a sötétben, majd elkészült a híres Picasso fényrajzai című fotósorozat.

LIFE magazine

Másodpercnyi töredékre az agyunkba kerültek a fényes szikrák képei, ahogy a csillagszóró vagy a tüzes fahasáb mozgott. Ez a különleges fényrajz jelenség állt Yasuhiro Chida japán művész „Aftereal” installációjának középpontjában. Egy parkban helyezték el a művet, ahol elég hely volt a sötétben UV fénnyel világító több száz rugalmas vezetéknek, melyeket motorok mozgattak lefelé és felfelé. Ezek a mozgó fénysávok együttesen alkották a rajzot. A művész megmutatta nekünk, hogy amit mi valóságnak hiszünk az csak egy illúzió, amit a szemünkkel és az agyunkkal hoztunk létre. Az okostelefon, a HD kamera és a VR szemüveg ellenére, a szemünk a világ legfontosabb médiuma, annak ellenére, hogy nem mindig megbízható. 

ALL THE LIGHT YOU SEE - Az összes fény, amit látsz

A fény a naptól kb. nyolc perc alatt éri el a földet. A fény egy másodperc alatt 300.000 km-t tesz meg azért, hogy elérje a szemünket és hozzon pillanatnyi információt egy távoli égitestről. De ez az információ más égitestről már csak múlt idő. Az amerikai interdiszciplináris művésznő, Alicia Eggert szójátékot is alkotott a fény le vagy felkapcsolásával, így állt össze a hármas, a Nyelv, az Idő, a Kép és a kapcsolat közöttük az Ember.

Az installáció neon reklámokra, feliratokra hasonlított, de a művész nem terméket vagy szolgáltatást akart eladni, hanem arra ébresztett rá bennünket, hogy vegyük észre, hatalmas mennyiségű fényőzön zúdul ránk mindenhonnan, és ez a rengeteg információ túlterhel bennünket. Ez egy mozgatható állvány, lehetett változtatni a helyét, és az információ mennyisége is módosult. Eggert fénybe írt költészetet és egy kis beavatkozással megváltoztatta a szöveg jelentését. A világító szöveg egy részét időnként kikapcsolta, így változatosabb az üzenet:

 All the light you see is past - Az összes fény, amit látsz az elmúlt, vagy All the light - Az összes fény. All the light is past - Összes fény múlt, vagy All the light you see -  Az összes fény, amit látsz………..

Ez egy olyan műalkotás,, amely arra figyelmeztet minket, hogy amit abban a pillanatban látunk már csak a múlt.

ANTENNA SUD - Antenna délen

Hollandiában is egyre kevesebb ágas-bogas antennát látunk a házak tetején, ezzel ellentétben Olaszországban, ahonnan Michela Bonzi fény tervezőnő is származik, ez szervesen hozzá tartozik az utcaképhez. Michela Bonzinak, aki városi környezetben fénnyel dolgozik, a mindennapi környezetének megszokott képét alkotják a tetőről az ég felé nyújtózkodó acél agancsok.

Az Antenna Sud fényinstalláció megalkotásához igazi televíziós antennákat hozott Amszterdamba, de most új a forma és új a feladat. A szobor formájú antennák rádióhullámok vétele helyett erős fényt sugároztak ki. Meglepetés és inspirálás volt a művésznő célja. "A kreatív agyam gyakran játszik a valósággal" nyilatkozta és ennek az ihletnek az eredménye a fényes posztmodern szerelvény. Rozsdás, használhatatlan antennákból, ámulatba ejtő műalkotás született. Játszott a valósággal egy városi környezetben, és így kaptak saját karaktert a villogó fényű antennák egy magas ház tetején. 

DESIRE - Vágy

A Desire UxU Studio alkotása vörös rúzsos telt ajkakkal szimbolizálta a vágyat és az érzékiséget. Ezt a szervünket használva lépünk kapcsolatba másokkal szavakkal, érintéssel, csókkal. Az ajkunk 10.000 idegvégződést tartalmaz, sokkal érzékenyebb, mint a kéz.

A húsos, telt ajak évszázadok óta múzsája a szobrászatnak, festészetnek és a zenének. A tajvani művészek az UxU Stúdióban is így jártak, megihlette őket.  Az IJ folyó úszóstégére, egy hatalmas telt vörös, fényajkat varázsoltak 15.000 darab kis piros LED lámpából. A kis lámpabúrák, mint megannyi idegvégződések a felszín alatt, vártak az ingerre.

De itt még nincs vége a fény és formajátéknak, oldalról nézve az ajak eltűnt és lüktető szívverést láttunk. Szántó Erzsi slágere a 60-as években is összekapcsolja ezt a két szervünket!

Ami szívemen, a számon,
Nekem ez a modorom,
Ami szívemen, a számon,
Tagadni sem akarom!...............

https://www.youtube.com/watch?v=3ZtBKNLzkdk

LIGHT WISH - Fénykívánság

Az OGE Group Fénykívánság című műve azt a pillanatot rajzolta az éjszakai égre, amikor a pitypang ernyői szétszóródtak a levegőben. A Herengracht felett, 20 darab, 2 méter magas óriás fénypitypang lebegett. A megalkotás egyszerű volt, fehér fényt használtak, ezek úsznak finoman, varázslatosan a csatorna felett. Nincs harsány szín, nincs erősen villogó fény, ezek nem illenének a törékeny pitypanghoz. Ez a költészet és az üzenet hatalma.

Az OGE Group fújt egy nagyot, kívánt sokat és szélnek eresztette a vágyait. Gaston Zahr és Merav Eitan szeretnek játszani a fénnyel, fent tartják az egyensúlyt öröm, komolyság, és szórakozás között. Az élet, és a fantázia inspirálja őket, fényköltők, a fény költészet mesterei. A közönség díjat ez az installáció kapta.

MIDNIGHT SUMMER DREAM - Nyár éji álom

A Teatro Metaphora nevű portugál művészeti csoport tagjai Madeira szigetén élnek és dolgoznak. Művészeti projektjeikben színházi elemeket is alkalmaznak. Most is színes, vidám eszközeikkel hívták fel a figyelmet az eldobott, hasznavehetetlen tárgyak újra alkalmazására. Ezzel szeretnék a társadalmat ösztönözni, hogy tekintsenek kreatívabban egy kiszuperált tárgyra.

A csoport tagjai 6-8 kg-os eldobott mosógépek dobjaiból készítettek a csatorna fölé színes, vidám lampionokat. A lógó fémlampionokat öt különböző fénnyel világították meg.  Nyolcvan darab régi mosógép dob született újjá. Ezek a mindennapi tárgyak másik megjelenést kaptak, díszítenek, ünnepi hangulatot varázsolnak a csatorna fölé. Ez a fény, szín, hangulat lenyűgöző. Lehet természetes vagy mesterséges kombináció, a fényművészet elragadó és múlhatatlan.

Mr. J.J. VAN DER VELDEBRUG - Mr.J.J. van der Velde híd

wp_20190114_17_03_05_pro_imi_hid.jpg

A holland művész, Peter Vink Amszterdam város fejlődésének egyik  szimbólumát választotta a fény installációjának telepítéséhez.  A Mr. JJ van der Velde híd 1992 épült, összeköti az Oosterdokseilandot és a NEMO épületet az IJ alagút felett. A keskeny híd két hosszú ívből áll. A hidat Jonas Jacob van der Velderől nevezték el, arról a személyről, aki a város általános terjeszkedéséért, az IJ alagút útvonalának meghatározásáért és gyorsított kivitelezésért volt felelős mint jegyző. A szamárhátívű híd szerény, könnyű, nyitott acélszerkezetű, azért, hogy ne akadályozza a város látképét. Vink ezt most átvarázsolta naplemente után egy fantasztikus, fényben pompázó, feltűnő műalkotássá.

wp_20190114_17_19_44_pro_nemo.jpg

A hajózási forgalomra alkalmas vonó híd, két gyalogos és kerékpáros ívből áll. A fény tervezés kiinduló pontja az ívvel harmonizáló neon háromszögek voltak. Ezek a háromszögek szerepeltek a híd tervrajzán a tervezés folyamatában. Most Vink fénylő neoncsövekkel visszaállította azokat a segédvonalakat, melyeket az építészek a tervezés során használtak, majd a tervezési folyamat végén töröltek.  A híd csontváza most kiegészült fényes, fehér fényű háromszögek vonalaival, melyek vakítóan világították meg a híd környezetét és a mozdulatlan ezüst víz tükörként reflektálta a fényt vissza.

Sötétedés után, Vink kiemelte a híd alakját és vonalait, megvilágítva és kiterjesztve őket a fesztivál idejére. A fényes geometrikus forma felnagyította a szerény hidat, és megnyitotta a városba látogatók számára a meglepetés fényhidat, elképesztő látványt nyújtva, hogy tudatosabban nézzünk körbe, ismerjük meg jobban a környezetünk rejtett csodáit.

PARABOLIC LIGHTCLOUD - Példa a fényfelhőre

Az ausztrál művészek Renzo B. Larriviere és Simone Chua egy színes világító lüktető felhőt alkotttak. Ez egy zseniális és technikailag elképesztő mű volt, melyben a változó színű és erősségű fényen keresztül mutatták be az emberi érzelmeket, haragot, vidámságot, szomorúságot, és boldogságot. A fények színei és erősségük folyamatosan változtak. Az ember színre és fényerősségre reagáló érzelmi reakcióit vették alapul. Több mint 1000 fénygömböt használtak, hogy a láthatatlan emberi érzelmeket láthatóvá tegyék és ez fordítva is működik, a nézőkben is kiváltottak érzelmeket.

wp_20190114_18_05_25_pro_zs.jpg

A fényerő és a szín váltakozása a Fibonacci spirál formáját, koreográfiáját követte. A fénygömbök színeit és erősségét a tenger élőlényeinek mintái ihlették, csigák, korallok, kagylók, medúzák. Ezek a fénylő gömbök újrahasznosított műanyag palackokból készültek.

SPIDER ON THE BRIDGE - Pók a hídon

A Reguliersgracht híd elején döbbenten álltam a világ legsikeresebb ízeltlábúja előtt, mely mindenhol megtalálható a sivatagoktól a sarkvidéki tundrákig, és itt az Amszterdami csatorna hídja fölött is. Átlagosan egy négyzetméteren 131 darab szövögeti a hálóját, és eddig 45 000 fajt tartottak számon, de most ez a szám eggyel megnőtt, mert felfedeztük az Amszterdam Fény Fesztivál óriás pókját. Szerencse, hogy nincs arachnofóbiám, nem iszonyodom a pókoktól, mert különben sikítva rohantam volna el az ellenkező irányba.

A hét tagú Groupe LAPS francia művészeti csoport filmeket, multimédiás és fény installációkat hoznak létre. A műveiket, installációikat városi környezetbe integrálják.  A fény, az idő és a fikció nagyon fontos alkotóelemei a munkájuknak. A LAPS csoport 80 darab kis fény pókból szerkesztette meg ezt a hatalmas ízeltlábút. A kis pókok 2 méter szélesek és LED-es csövekből készültek. Úgy programozták a fényeket, hogy úgy tűnjön, mintha a pókok mozognának, játékosan futnának, és ugrálnának. A híd felett függeszkedve olyanok voltak, mint a légi akrobaták. A pókok nem a legnépszerűbb szereplői az állatvilágnak, hálót szőnek, hogy csapdába ejtsék az áldozatukat Ez egy negatív jelenség, de másként értelmezve elkezdenek valami újat, kis lépésekkel egy nagy világhálót, információs szupersztrádát alkotnak. Szimbolizálhatta valaminek a kezdetét is ez a fény monstrum.

 STARRY NIGHT - Csillagos éj

A nagyvárosokban a fényszennyeződéstől nem látjuk a csodálatosan fénylő csillagokat az éjszakai égbolton. Manapság Vincent van Gogh sem kapna ihletet a milliónyi éjszakai csillogó csodától. A Starry Night vagyis Csillagos éjszaka című fény installáció Vincent van Gogh stílusában, mesterséges fénnyel visszavarázsolták a csillagos égboltot az amszterdami csatorna partjára. Ivana Jelic és Petrovic Pavle szerb művészek 1400 színes fénycsőből készítették el a fényfestményüket.

Az eredeti Csillagos éj című festmény, melyben vaskos spirálok tekeregnek a viharos éjszakában a New York-i Modern Művészeti Múzeumban látható. A festő az éjszaka vízióját 1889-ben festette, egy évvel a halála előtt. „Feltétlenül le akarom festeni a csillagos eget. Gyakran az az érzésem, hogy az éjszaka több színt rejt magában, mint a nappal, az éjjel intenzív ibolyalilával, kékkel és zölddel van tele.” írta testvérének Theonak. mikor idegösszeroppanással elmegyógyintézetben kezelték Arlesben. Vincent van Gogh életre kelt ragyogó csillagos éjszakai égboltja mindenkit elvarázsol, táncba hív, delejez. Egy rövid időre visszakaptuk a fényfestménnyel Vincent van Gogh csillagos éjszakáját, és rádöbbentünk, hogy mennyire hiányzik ez a éjszakai csillogó csoda a nagyvárosban.

 WAITING - Várakozás                   

Frank Foole holland fényművész mindannyiunk számára egy nagyon ismerős jelet varázsolt a házfalra. Azonnal felismertem a számítógépem vagy a telefon kijelzőjén oly gyakran megjelenő forgó kereket, ami türelemre int engem, mert másodperceket vagy perceket kell várnom betöltésre, frissítésre, pufferelésre vagy újraindításra. Ez a jel a számítástechnika világában a türelem logója Ez a szimbólum, ami fényrajzként megjelent a ház falán, közepében egy alakkal, persze ő is várt, majd elindult egy film, hogy ablakot pucolt egy női alak..........................

A.N.N.

Magyar résztvevői is voltak a 2018-as Amszterdam Fényei elnevezésű rendezvénynek. A csatorna fölé függesztett könnyű textilből készült felfújt fénycsövek az A.N.N., Koros Péter és Magyar Réka alkotása volt. A textilanyag nem idegen a művész párosnak, a Koros Design évek óta tervez sárkányokat és lebegő fényalkotásokat. Az A.N.N. készítésénél annyi drótot  használtak, amennyivel a földet kétszer körül lehetne tekerni.

wp_20190114_20_18_19_pro_ann3.jpg

Az installációjukban könnyen felismerhetőek voltak az idegsejtek találkozási pontjai, ahol az ingerület továbbítódik az egyik sejtről a másikra. Az A.N.N. egy mesterséges neutrális  hálózat, egy szoftver, ami az agyunk rendszerét másolja. a jeleket fogadja, korábbi tapasztalat alapján értelmezi, feldolgozza és tovább küldi.

wp_20190114_20_18_49_proann_1.jpg

Ez egy olyan folyamat, ami minden nap számtalanszor megtörténik velünk anélkül, hogy tudnánk róla.  A mobil telefonból ismert SIRI, az intelligens asszisztens és „tudásnavigátor” is egy jó példa az A.N.N. működésére.

wp_20190114_20_18_45_proann2.jpg

Ezek a pulzáló lüktető szintváltó fények, mint a szinapszisok, ingerület átvivők az idegpályák mentén, tökéletes megjelenítése a mesterséges vagy természetes agyi szoftvertevékenység folyamatának.

Virtuális sétánk végére értünk, ezek voltak a kedvenc fényalkotásaim a fesztiválon. Amszterdam fényei színekben, sugárzásban, formákban és huncutságban velem maradtak. Az az este a városban, olyan volt mint az az ital, amit a Sziget Fesztiválon egyszer ittam, mind a kettő Fény, és mind a kettőtől a lebegés állapotába kerülök.    

Találkozzunk a www.hollanding.hu-n!!!

Forrás: https://froot.nl/inspiratie/art/amsterdam-light-festival-2018-fotos/

https://amsterdamlightfestival.com/en/artworks

https://www.pablo-ruiz-picasso.net/photo-162.php

https://www.wikipedia.org/

Veluwe gombái

Ha ősz, akkor eső, ha eső, akkor gombák az erdőben. Ez Hollandiában is így van. Sőt, még Holland Gombanapokat is rendeznek. A következő 2019. május 22-24. lesz, ahol lehetőség van arra, hogy holland és a nemzetközi, kb. 3000 szakértő technológiákról, szolgáltatásokról és fejlesztésekről cseréljenek információt. A 35. Holland Gombanapot ‘s Hertogenboschban szervezik és a jelentkezők közül megválasztják a Nagykövete Díj következő nyertesét is. A díjat az kapja, aki a legtöbbet tette a gomba népszerűsítéséért. De elég a hivatalos szövegből, irány az őszi erdő.

wp_20181015_18_05_23_pro.jpg

A lélegzetelállító Veluwe Nemzeti Park újabb színes arcát mutatta meg nekem, az ősz káprázatos színei ragyogtak a napfényben.

wp_20181015_17_32_15_pro.jpg

Az ismert erdei utakon kerékpárommal csendben gurultam. Lassítva jobbra és balra az út mentén és az erdőben gombák kalapjain akadt meg a szemem. A fékkart behúztam, bicikliről leszálltam, hogy elképesztő gomba fotókat készíthessek.

wp_20181015_17_06_57_pro.jpg

Ezeket a fényképeket osztom meg veletek. A különböző pereszkék, légyölő galócák, büdös és nagy őzlábgombák, taplók, ánizsszagú fagomba, gyapjas tintagomba, gyökeres fülőke, molyhos tinorú és kajsza lisztgomba stb fotói következnek. Nem fogok tudományos gomba értekezésekbe bonyolódni, nem sorolom fel a mérges és az ehető gombafajtákat és gomba receptet sem közlök. Itt és most az őszi erdő vizuális élménye a lényeg.

wp_20180928_08_43_20_pro.jpg

wp_20180928_14_06_34_pro.jpg

wp_20181001_08_26_33_pro.jpg

wp_20181013_09_13_16_pro.jpg

wp_20181001_08_27_07_pro.jpg

wp_20181001_08_29_09_pro.jpg

wp_20181001_08_32_10_pro.jpg

wp_20181001_08_32_25_pro.jpg

wp_20181001_08_34_27_pro.jpg

wp_20181001_08_36_00_pro.jpg

wp_20181001_08_37_08_pro.jpg

wp_20181001_14_26_42_pro.jpg

wp_20181013_09_13_16_pro.jpg

wp_20181001_14_32_08_pro.jpg

wp_20181001_14_27_49_pro.jpg

wp_20181013_09_13_31_pro.jpg

wp_20181001_14_27_21_pro.jpg

wp_20181013_14_22_31_pro.jpg

wp_20181013_14_27_36_pro.jpg

wp_20181013_14_28_49_pro.jpg

wp_20181013_14_31_38_pro.jpg

wp_20181015_17_08_12_pro.jpg

wp_20181015_17_14_20_pro.jpg

wp_20181015_17_14_52_pro.jpg

wp_20181015_17_15_00_pro.jpg

wp_20181015_17_16_05_pro.jpg

wp_20181015_17_20_56_pro.jpg

wp_20181015_18_07_10_pro.jpg

wp_20181015_18_08_10_pro.jpg

wp_20181015_18_23_02_pro.jpg

wp_20181021_09_32_50_pro.jpg

wp_20181021_15_20_26_pro.jpg

wp_20181021_15_19_01_pro_2.jpg

wp_20181021_15_19_57_pro.jpg

Ja, és aki eddig kitartott, és nem adta fel a gomba fotók nézegetését, megnézheti egy ötcsillagos szálloda, Michelin-csillagos étterem konyhájában az előkészítő kocsin a biztosan ehető gombákat!

wp_20181105_11_23_52_pro.jpg

Minden gomba ehető, legalább egyszer... Francois Rochefoucauld francia költő szerint. Jó étvágyat!

Találkozzunk a www.hollanding.hu-n!!! 

 

 

 

 

 

süti beállítások módosítása